Introduktion til vejledningspakkerne
Introduktion til vejledningspakkerne
Disse vejledningspakker er udarbejdet af Børnetræningsteamet og henvender sig til pædagogisk personale i dagpleje, dagtilbud og skoler – både kommunale og private. Formålet er at give jer som fagpersoner konkrete redskaber og handlemuligheder, når I observerer børn eller unge med motoriske og/eller sensoriske udfordringer.
De syv beskrevne udfordringer forekommer ofte i kombinationer, og det er derfor vigtigt at betragte vejledningspakkerne som en værktøjskasse, hvor I kan plukke de tiltag, der giver bedst mening i forhold til det enkelte barn eller den unge.
Vejledningspakkerne er målrettet situationer med milde til moderate udfordringer. De kan bruges til at støtte barnets udvikling i hverdagen og bidrage til øget deltagelse og trivsel. For at opnå effekt bør de foreslåede øvelser og aktiviteter afprøves kontinuerligt over mindst 3-4 uger.
Vi opfordrer samtidig til tæt samarbejde med forældrene, da barnet/den unge opholder sig flest timer i hjemmet. Det giver mulighed for, at øvelser og aktiviteter kan integreres i flere af hverdagens rammer og understøtte en helhedsorienteret indsats.
Hvis udfordringerne ikke viser tegn på bedring efter denne periode, anbefales det, at I laver en henvisning til Børnetræningsteamet, så der kan foretages en nærmere afdækning og vurdering af behovet for yderligere støtte.
I kan printe vejledningspakkerne ud fra sundhedsplejens hjemmeside: Sundhedsplejen I finder dem under fanen Børnetræning. Her finder I ligeledes de pjecer der henvises til i vejledningspakkerne.
Venlig hilsen
Børnetræningsteamet
Anja, Pernille og Signe
VEJLEDNINGSPAKKER
Vejledningspakker til fagpersoner og forældre
Med inddragelse af Thea Tyrre Sørensens og deltagelsespædagogisk tilgang – tilpasset dagtilbud og skole
VEJLEDNINGSPAKKE 1 – Motorisk usikkerhed
Forklaring: Opleves det at barnet ikke er aldersvarende motorisk og ikke kan deltage i bevægelseslege på lige fod med sine jævnaldrende, skyldes det som oftest umoden grundmotorik. Derudover skal man være opmærksom på, om det er sansemæssige udfordringer, der spiller ind.
Øvelser: Find inspiration til aktiviteter og lege samt guidning i pjecerne:
"Ben med din baby"
"Ben og bevægelse"
Hverdagstips:
Stimulerer og styrker grundmotorikken efter barnets niveau fremfor alder, så barnet bevarer sin bevægeglæde, gerne i samspil med andre.
Der kan være behov for at øve sig i mindre grupper
Brug gentagelse til at automatisere bevægelser og lege.
Vær nærværende og inviterende.
Brug bevægelse til at skabe relation og glæde.
Giv tydelig guidning og opbyg en oplevelse af mestring gennem tryg/kendt træning i kendte omgivelser
Vejledningspakker til fagpersoner og forældre
Med inddragelse af Thea Tyrre Sørensens og deltagelsespædagogisk tilgang – tilpasset dagtilbud og skole
VEJLEDNINGSPAKKE 2 – Lav muskelspænding/ bløde børn
Forklaring: Lav muskelspænding kan give træthed og ustabilitet i kroppen, hvilket kan påvirke barnets udholdenhed og deltagelse i leg og aktiviteter.
Øvelser: Find inspiration til aktiviteter og lege samt guidning i pjecerne:
"Ben med din baby"
"Ben og bevægelse"
Hverdagstips:
Motorikbaner og rollelege med bevægelse
Afveksling mellem høj og lav intensitet i aktiviteter med leg som udgangspunkt
De voksne skal være rollemodeller og har ansvaret for at facilitere til leg med bevægelse.
Inddrag bevægelse i dagens struktur
Brug af siddehynder, bevægelsesspauser og forskellige arbejdsstillinger
I skoleregi kan jeg benytte jer af bevægelseslege i frikvarter og i undervisning
Vejledningspakker til fagpersoner og forældre
Med inddragelse af Thea Tyrre Sørensens og deltagelsespædagogisk tilgang – tilpasset dagtilbud og skole
Forklaring: Tågang kan være en overgangsfase, men bør observeres over tid, da det kan skyldes strømme muskler og sener. Det kan også skyldes sansemæssige udfordringer, som jeg skal være opmærksom på.
Øvelser:
Massage og stræk af læg og akillessene
Lege med fokus på hæl-i-sæt
Barfodsleg på forskelligt underlag
Fod- og ankellege (f.eks. samle genstande op med tæerne)
Styrk balancen, find inspiration i pjecen ”Leg og bevægelse” s. 8 og 9
Hverdagstips:
Brug legens naturlige bevægelsesmønstre til at støtte hælgang uden korrektion – fx i ”gå som dyr”-lege
Brug idrætsaktiviteter og bevægelsesopgaver til at styrke naturlig fodafvikling
Vejledningspakker til fagpersoner og forældre
Med inddragelse af Thea Tyrre Sørensens og deltagelsespædagogisk tilgang – tilpasset dagtilbud og skole
Forklaring: Kan dels skyldes manglende øvelse, manglende stabilitet og styrke i hænderne, arme og overkrop. Der kan også være sansemotoriske årsager, såsom udfordringer med at holde fokus.
Øvelser:
Klemme, stald, gribe, forme modellervoks
Tegne, klippe, perler, lege med skruelåg, puslespil, hamre, save
Brug blyantgreb, klippekort, ”skrivehuse” og skrå underlag
Krybe-kravlelege, til inspiration se pjecen ”Leg og bevægelse” (s. 6 + s. 8-9)
Hverdagstips:
Inddrag dagligt barnet i leg og rutiner med meningsfuld ”funktion” som f.eks. knapper, lynlåse, madpakker, dække bord mm
Giv opgaver med variation, og ros proces frem for resultat
Vejledningspakker til fagpersoner og forældre
Med inddragelse af Thea Tyrre Sørensens og deltagelsespædagogisk tilgang – tilpasset dagtilbud og skole
VEJLEDNINGSPAKKE 5 – Umoden balance/koordination
Forklaring: Balancesystemet udvikler gennem brug af grundmotorikken. Udfordringer kan derfor skyldes manglende grundmotoriske erfaringer, men også sansemotoriske udfordringer.
OBS vær opmærksom på syns- og øreproblemer kan påvirke balancen.
Øvelser: Find inspiration i pjecen ”Leg og bevægelse” For at opnå udvikling i balance og koordination, er det vigtigt at komme omkring alle områderne, der er beskrevet i pjecen.
Hverdagstips:
De voksne skal være rollemodeller for bevægelsesglæde, og få bevægelse naturligt ind i hverdagens aktiviteter. Som f.eks. tilrettelæg legemiljøer med kropslig udfoldelse. Brug fantasirammer til motivation. Mød barnet med nærvær og tilpas støtte.
Indarbejd bevægelse i undervisning og frikvarter. Anvend trygge rammer, så barnet tør øve sig.
Vejledningspakker til fagpersoner og forældre
Med inddragelse af Thea Tyrre Sørensens og deltagelsespædagogisk tilgang – tilpasset dagtilbud og skole
Forklaring: Kan komme til udtryk på forskellige måder: Motorisk uro, manglende interesse og igangsætning, udadreagerende adfærd, manglende evne til fokus og fastholdelse af koncentration, at indgå i samspil med andre, lydfølsomme mm.
Husk når et barn har en uhensigtsmæssig adfærd som i eksemplerne ovenfor, kalder barnet på jeres hjælp.
Øvelser: Sanseapparatet og nervesystemet er afhængigt af en velfungerende grundmotorik og velstimulerede primærsanser (følesansen, balancesansen og muskelled-sansen). Find inspiration i pjecen ”Leg med bevægelse” med fokus på side 10 og 11.
Hverdagstips:
Forudsigelighed, struktur og hurtige rammer
Brug uderummet, bevægelse og berøring til regulering af nervesystemet, find inspiration i pjecen ”Leg med bevægelse”
Mød barnets behov med tydelighed og omsorg
Brug trygge voksne som følelsesmæssigt speciel (neuroaffektiv tilgang).
Vejledningspakker til fagpersoner og forældre
Med inddragelse af Thea Tyrre Sørensens og deltagelsespædagogisk tilgang – tilpasset dagtilbud og skole
Forklaring: Kan både skyldes sansemæssige og motoriske udfordringer.
Øvelser:
Mundstimulering
Mundmotoriske lege som at puste, suge, flyt mad fra side til side i munden og tyg tyggegummi
Hverdagstips:
Skab trygge måltider uden pres eller krav
Sørg for at der altid er mad på bordet som jeg ved barnet kan lide
Lad barnet selv styre hvad og hvor meget det spiser
Ingen skærm under spisning
Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.
Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.