Maddannelse, mad mod, madglæde

Et måltid har tre funktioner

Når børn spiser et måltid mad bør det rumme følgende tre funktioner:

  1. Velsmagende mad
  2. Sunde næringsstoffer
  3. Rart samvær med andre

Har madkulturen i barndommen været sund, er det meget sandsynligt at den i voksenlivet også bliver sund.

Smag udvikles gennem eksperimenter.

Det er nemmest at få næringsstoffer nok, hvis man kan lide mange ting.

De fleste børn med et højt niveau af neofobi (angst for nyt) kan lære at spise ukendte

Madvarer, hvis de præsenteres for dem op til 15 gange under positive omstændigheder og uden negative følelser omkring maden fra voksne.

Sådan går det nemmere i dagtilbud/skole:

  • Tør ét barn smage på fx. grøntsagerne, tør de fleste andre også.
  • Det er en balance mellem at være meget opmærksom på inklusion; at normen er at omtale hinandens mad positivt, og ikke være politi overfor børnene omkring hvidt brød hjemmefra, kontra fakta om at grønt og fuldkorn giver stærke kroppe og indlæring.

  • Tvang flytter sjældent grænser, det gør derimod nysgerrighed og inkludering.

Betydningen af daginstitutioners madkultur og måltidspædagogik

Rapporten kan læses her 05.29.13 (altomkost.dk)

Mælk:

Mælk bidrager med forskellige gode næringsstoffer, så kosten lettere lever op til anbefalingerne.

Små børn har svært ved at nå den daglige mængde mælk i hjemmet, uden at drikke sig mætte, og dermed ikke have plads til andre fødevarer.

Det anbefales at mælk er et punkt i kostpolitikken. Hvis daginstitutionen fravælger at tilbyde børn mælk til eftermiddagsmad eller til madpakken, bør det tydeligt italesættes overfor forældre.

Anbefaling om MÆLK:

6-12 måneder: vand og modermælkserstatning i kop.

9-12 måneder sødmælk og surmælksprodukter (A38, tykmælk, sødmælksyoghurt naturel)
½ dl stigende til 1 dl ved 1-årsalderen) og ost.

1 år: vand og letmælk i kop + surmælksprodukter + ost. Ca. 350 – max. 500 ml
Mælkeprodukt pr dag. Ost.

2 år og op: minimælk, skummetmælk, kærnemælk + surmælksprodukter+ ost. Ca. 350 ml – max 500 ml mælkeprodukt pr dag. Proteinholdige produkter
(fx skyr, ymer og ylette) bør først gives fra 2 års alderen. Ost som pålæg.
 
Sundhedsstyrelsen 2019: Ernæring til spædbørn og småbørn: Sundhedsstyrelsen

Morgenmad i dagtilbud og SFO:

Sund morgenmad hjælper på hukommelsen og til at koncentrere sig.

Anbefalinger til sund morgenmad er højst 13 g sukker og mindst 8 g fibre pr. 100 g morgenmadsprodukt.
Et sundt og billigt valg er havregryn, enten rå eller som grød. Kan evt. pyntes med
frisk frugt eller sukker.
Til en lille portion med 1 dl havregryn på 40 gram anbefales max 5 g sukker,
som svarer til 1 ts strøgen sukker.
Til en stor portion på 2 dl havregryn på 75g, anbefales max 10 g sukker, som svarer til 2 strøgne teske.

Alle nøglehulsmærkede morgenmadsprodukter anbefales.

Altomkost.dk minder om, at nøglehulsmærket rugbrød eller groft brød er god morgenmad, enten med mager pålæg eller lidt marmelade.

Morgenmad med højt indhold af sukker

Rapport fra Københavns Universitet viser at skolebørn, der får morgenmad med et højt
indhold af hurtigt omsættelige kulhydrater, har nedsat hukommelse og opmærksomhed om formiddagen.

Hurtigt omsættelige kulhydrater er fx sukker, hvidt brød, sødede morgenmadscerealier og miniyoghurter.

Derfor anbefales en politik på området, eller og at institutionen tilbyder sund morgenmad.

Kostens betydning for læring og adfærd hos børn – Københavns Universitet (ku.dk)

Rammerne om det gode måltid

Fem gode råd til dagtilbuddet Publikation - Alt om kost

Rammerne om det gode måltid i skolen
Anbefalinger til rammer om det gode måltid i skolen og fritidsordningen - Alt om kost

En sund og varieret madpakke giver energi, og bedre koncentrationsevne.
Madpakken bør indeholde: Brød (rugbrød eller andet brød med fuldkorn), grøntsager, magert kød, fisk og frugt.
Madpakkehånden gør det nemt at huske hvad der skal til for at lave en sund og lækker madpakke.

Skjult sukker anbefales ikke. Der anbefales ikke mad med skjult sukker, fx mu

Morgenmad i dagtilbud og SFO:

Sund morgenmad hjælper på hukommelsen og til at koncentrere sig.

Anbefalinger til sund morgenmad er højst 13 g sukker og mindst 8 g fiber

100 g morgenmadsprodukt.
Et sundt og billigt valg er havregryn, enten rå eller som grød. Kan evt. pyntes med
frisk frugt eller sukker.

Til en lille portion med 1 dl havregryn på 40 gram anbefales max 5 g sukker,

som svarer til 1 ts strøgen sukker.
Til en stor portion på 2 dl havregryn på 75g, anbefales max 10 g sukker, som svarer til 2 strøgne teske.

Alle nøglehulsmærkede morgenmadsprodukter anbefales.

Altomkost.dk minder om, at nøglehulsmærket rugbrød eller groft brød er god morgenmad, enten med mager pålæg eller lidt marmelade.

Morgenmad med højt indhold af sukker

Rapport fra Københavns Universitet viser at skolebørn, der får morgenmad med et højt
indhold af hurtigt omsættelige kulhydrater, har nedsat hukommelse og opmærksomhed om formiddagen.

Hurtigt omsættelige kulhydrater er fx sukker, hvidt brød, sødede morgenmadscerealier og miniyoghurter.

Derfor anbefales en politik på området, eller og at institutionen tilbyder sund morgenmad.

Kostens betydning for læring og adfærd hos børn – Københavns Universitet (ku.dk)

 

Rammerne om det gode måltid

Fem gode råd til dagtilbuddet Publikation - Alt om kost

Rammerne om det gode måltid i skolen
Anbefalinger til rammer om det gode måltid i skolen og fritidsordningen - Alt om kost

 

En sund og varieret madpakke giver energi, og bedre koncentrationsevne.
Madpakken bør indeholde: Brød (rugbrød eller andet brød med fuldkorn), grøntsager, magert kød, fisk og frugt.
Madpakkehånden gør det nemt at huske hvad der skal til for at lave en sund og lækker madpakke.

Skjult sukker anbefales ikke. Der anbefales ikke mad med skjult sukker, fx myslibar, frugt-yoghurt, kiks og mælkesnitte.

Er madpakken overskuelig for barnet, eller skal den deles op i formiddag, middag og eftermiddag?

Er indpakning så madpakken er tilstrækkelig indbydende og frisk?

Hjælp til madpakken - Alt om kost