Søvn

Tilstrækkelig søvn er vigtig for børns vækst, immunforsvar, udvikling og humør.

Søvnbehov: 1-4 uger: 15-18 timer. 1-6 mdr: 14-15 timer. 6-2 mdr: 14-15 timer. 1-3 år: 12-14 timer. 3-6 år: 10-12 timer 7-12 år: 9-11 timer 13-18 år: 8-10 timer.
Kroppens regulering af appetit kan påvirkes. Faste sove- og spisetider kan være med til at give en god døgnrytme. Inden sengetid frarådes vild leg, motion og elektronisk underholdning.

Hviletid i børnehaven

 Hvad får barnet ud af middagshviletid?

- afbræk fra indtryksmættet dagligdag

- rum til at ”fordøje” indtryk

- skaber tryghed, styrker kroppens indre ur

- overskud til at klare resten af dagen med godt humør

- vigtigt grundlag for en god nattesøvn

De yngste børn har brug for en middagslur, de ældre børn har brug for at slappe af fx med en bog eller stilleleg i sandkassen.

Det er en god idé at planlægge dagens aktiviteter, så den faste søvn kan overholdes, også i weekenderne.

Læs mere: Hvad ved vi om børen og unges sovn