Skolebørn

Sundhedsplejens vision er at fremme sundhed og trivsel hos børn, unge og deres familier.

Målet er:

 At yde en generel sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende indsats

  • At styrke det enkelte barn til at mestre egen sundhed
  • At styrke indsatsen overfor børn og unge med særlige behov
  • Med fokus på barnet/ den unge, rådgive og vejlede, og være opmærksom på vilkår/sammenhænge, der har betydning for barnets dagligdag i familien, skolen og fritiden.
  • At være opmærksom på, hvis barnet ikke trives og iværksætte tiltag herfor.
  • At samarbejde med barnet/den unge, forældrene og skolen samt nødvendige tværfaglige samarbejdspartnere.

 

Sundhedsplejen er praktiksted for sundhedspleje- og sygeplejestuderende.

Med venlig hilsen

Sundhedsplejen i Vejen Kommune.

Indskoling

Indskolingsundersøgelse i 0. kl.

Alle børn i 0. kl. tilbydes en indskolingsundersøgelse hos sundhedsplejersken.

Sundhedsfremmende og forebyggende formål:

  • At vurdere barnets helbredstilstand, trivsel og sundhedsmæssige læringsforudsætninger samt vejlede om sundhedsrelaterede emner i forbindelse med skolestart.
  • At medvirke til, at barnet kan samtale om egen sundhed og trivsel.
  • At øge barnets handlekompetence i forhold til egen sundhed. At barnet øger sin begyndende bevidsthed om egne handlemuligheder for sunde valg.

Inden undersøgelsen udfylder forældre et spørgeskema på BørnUngeLiv.

Undersøgelsen tager udgangspunkt i en funktionsundersøgelse af barnet, og en samtale om barnets sundhed og trivsel, med udgangspunkt i det udfyldte spørgeskema. Det forventes at mindst én forældre deltager.

Funktionsundersøgelsen omfatter:

  • Syns- og høretest
  • Måling af vægt og højde
  • Vurdering af fin- og grovmotorik
  • Vurdering af hud og kropsholdning

Mulige emner i sundhedsamtalen:

  • Barnets sundhed og trivsel. Eks. Hvad gør barnet selv for at være sund?
  • Udvikling og helbred
  • Bevægelsesvaner og skærmvaner
  • Mad og måltider
  • Drikke og toiletvaner
  • Søvnvaner
  • Sociale relationer/kompetencer (Hjemmet, skolen, fritid)
  • Skolestart
  • Familiens alkoholvaner
  • Gener fra kroppen, herunder mavesmerter, hovedpine, vådligger, problemer med afføring.

Sundhedsplejerskens notat vil efter samtalen være tilgængelig for forældrene på Sundhedsvejen.dk. Brug NemID.

Klasselærer orienteres (ved samtykke), hvis der er forhold, som har betydning for barnets sundhed, trivsel og hverdag i skolen.

Elever i 1. klasse

Følge børnenes vækst

Alle børn i 1. kl. tilbydes at blive målt og vejet hos sundhedsplejersken.

Sundhedsfremmende og forebyggende formål:

  • Følge børnenes vækst
  • Opsporing af overvægt, undervægt samt vækstforstyrrelser og tidlig indsats.

Ved behov kontaktes forældre.

Sundhedsplejerskens notat vil efter samtalen være tilgængelig for forældrene på Sundhedsvejen.dk. Brug NemID.

3. klasse - undervisning (tilbydes ikke p.t.)

Elever i 3. kl. tilbydes sundhedspædagogisk undervisning om håndhygiejne og toiletadfærd (ca. 2 x 45 min). Planlægges i samråd med klassens lærere.

Piger i 4. klasse (tilbydes ikke p.t.)

Undervisning i menstruation for alle piger

Når elever, forældre eller lærere fra 3. kl., 4. kl. eller 5. kl. henvender sig, tilbyder Sundhedsplejen undervisning for pigerne om menstruation 45 min.

Sundhedsfremmende og forebyggende formål:

  • Medvirke til at pigerne opnår viden og handlekompetence i forhold til egen menstruation
5 klasses pubertetsundervisning

Undersøgelse, sundhedssamtale og undervisning i 5. kl.

Alle børn i 5. kl. tilbydes undersøgelse og sundhedssamtale hos sundhedsplejersken, samt undervisning på klassen.

Sundhedsfremmende og forebyggende formål:

  • At vurdere barnets helbred, sundhed og trivsel, netop i en alder, hvor mange børn mærker store forandringer i kroppen og identitet.
  • At tilbyde den anbefalede synsprøve samt måling af højde og vægt.
  • At barnet bliver i stand til at forholde sig til og handle i forhold til egen og andres sundhed og trivsel.
  • At barnet har viden om enkle sundheds- og trivselsfaktorer.

Inden samtalen udfylder barnet et spørgeskema på BørnUngeLiv i skoletiden.

Undersøgelsen tager udgangspunkt i en funktionsundersøgelse af barnet, og en samtale om barnets sundhed og trivsel, med udgangspunkt i det udfyldte spørgeskema. Forældre kan deltage ved samtalen.

Funktionsundersøgelsen omfatter:

  • Synstest og ved behov en høretest
  • Måling af vægt og højde
  • Vurdering af hud, ryg og kropsholdning

Mulige emner i sundhedssamtalen:

  • Barnets sundhed og trivsel. Eks. Hvad gør barnet selv for at være sund?
  • Udvikling og helbred
    Kropsopfattelse, Pubertetsudvikling, Identitet og tanker om: ”hvem er jeg”
  • Bevægelsesvaner og skærmvaner
  • Mad og måltider
  • Drikke og toiletvaner
  • Søvnvaner
  • Sociale relationer/kompetencer (Hjemmet, skolen, fritid, online)
  • Gener fra kroppen, herunder mavesmerter, hovedpine.

Ved behov kontaktes forældre.

Sundhedsplejerskens notat vil efter samtalen være tilgængelig for forældrene på Sundhedsvejen.dk. Brug NemID.

Klasselærer orienteres (ved samtykke), hvis der er forhold, som har betydning for barnets sundhed, trivsel og hverdag i skolen

Undervisning på klassen

Sundhedsplejen tilbyder i samarbejde med klasselæreren undervisning på klassen om ”Udvikling fra barn til voksen” i 2 x 45 min

Sundhedsfremmende og forebyggende formål:

  • Medvirke til at opnå viden og handlekompetence i forhold til ”udvikling fra barn til voksen”
8 - klasses udskolingssamtale

Udskolingsundersøgelse og sundhedssamtale i 8. kl.

Alle unge i 8. kl. tilbydes udskolingsundersøgelse og sundhedssamtale hos sundhedsplejersken.

Sundhedsfremmende og forebyggende formål:

  • At give en samlet vurdering af den unges helbred og sundhed, umiddelbart inden den unge forlader skolen
  • At drøfte risikoadfærd med den unge, hvor sundhedspædagogiske overvejelser inddrages
  • At unge kan samtale om egen sundhed og trivsel, herunder at den unge har viden om, hvad der fremmer sundhed og trivsel.
  • At unge kan vurdere, hvad der fremmer sundhed og trivsel på skolen.

Inden samtalen udfylder den unge et spørgeskema på BørnUngeLiv i skoletiden.

Undersøgelsen tager udgangspunkt i en funktionsundersøgelse af den unge, og en samtale om den unges sundhed og trivsel, med udgangspunkt i det udfyldte spørgeskema.

Funktionsundersøgelsen omfatter:

Syns- og høretest (og evt. farvesynstest)

Måling af vægt og højde

Vurdering af hud og kropsholdning

Mulige emner i sundhedssamtalen:

Udskolingsundersøgelsen er en individuel samtale med og undersøgelse af den unge på baggrund af den unges egne ønsker og behov og med udgangspunkt i sundhedspersonalets viden om den unges sundhed og helbred siden skolestart og frem til udskolingsundersøgelsen, herunder også risiko for udvikling af livsstilssygdomme fx på baggrund af arvelighed.

  • Den unges sundhed og trivsel. Eks. Hvad gør den unge selv for at være sund?
  • Udvikling og helbredsmæssige forhold, der kan have betydning for studie- og/eller erhvervsvalg
  • Kropsopfattelse, Pubertetsudvikling, Identitet og tanker: ”hvem er jeg”
  • Bevægelsesvaner og skærmvaner
  • Mad og måltider
  • Drikke og toiletvaner
  • Søvnvaner
  • Sociale relationer/kompetencer (Hjemmet, skolen, fritid, online) bl.a. i relation til risikoadfærd og selvskadende adfærd.
  • Sundhedsadfærd i relation til tobak, alkohol og andre rusmidler.
  • Seksuel sundhed
  • Gener fra kroppen og medicinforbrug.
  • Bekymringer

Ved behov kontaktes forældre.

Sundhedsplejerskens notat vil efter samtalen være tilgængelig for forældrene til børn under 15 år, på Sundhedsvejen.dk samt hvis unge over 15 år har givet forældre tilladelse. Unge over 15 år kan selv se notatet. Brug NemID.

Klasselærer og uddannelsesvejleder orienteres (ved samtykke), hvis der er forhold, som har betydning for den unges sundhed, trivsel, hverdag i skolen eller uddannelsesvalg.

Behovssamtaler / undersøgelser

Ved behov tilbydes yderligere samtaler, undersøgelser og vejledning i samarbejde med eleven, forældre og skolen.

Kontakt skoleteamet

Våd om dagen og/eller natten

Enuresis nocturna er ufrivillig natlig vandladning i en alder, hvor de fleste børn er blevet tørre om natten, efter 5 år. Nogle børn får derudover også våde bukser om dagen. Denne tilstand kaldes kombineret dag- og nat inkontinens.

Hvis barnet har tendens til forstoppelse, skal det behandles først.

Hvis barnet har dag-inkontinens, altså uheld om dagen, skal dette først behandles. Derefter nat-inkontinens.

6-7 % af alle 7 årige har enuresis nocturna (overvægt hos drenge). Der er desuden en arvelig disponering.

Der skelnes mellem følgende problemstillinger: 

  • For stor natlig urinproduktion i forhold til forventet alder
  • For lille blærekapacitet i forhold til forventet alder
  • Manglende evne til at vågne når blæren er fuld/ved vandladning
  • Kombination af ovenstående.

Det er vigtigt for barnet at blive tør da:

  • Det kan skabe sociale begrænsninger at tisse i bukserne
  • Det skaber større trivsel fysisk og psykisk at være tør 
  • Det gør barnet selvhjulpen
  • Barnet undgår gener med lugt
  • Barnet undgår infektioner
  • Det skaber større selvfølelse hos barnet

Behandling:

  • Behandling stiller krav til både børn og forældre.
  • Motivation er derfor meget vigtig for at opnå et succesfuldt behandlingsresultat.
  • Behandling bør derfor som regel ikke påbegyndes før barnet er 6-7 år.

I er velkommen til at kontakte skolesundhedsplejerskerne i Vejen Kommune. Vi kan være behjælpelige med at udfylde væske/vandladningsskemaer, støtte og vejlede i og under behandlingen (medicinsk behandling eller med ringeapparat) samt udleje ringeapparat.

Etniske familier